vrijdag 6 september 2013

De Flevobike Racer: een ligfiets?

Als je Flevobike zegt, zeg je er in een adem ligfiets bij, want dat is hoe het allemaal begon. Waarom kiezen mensen nu om met een ligfiets te rijden?
Wel het grote verhaal achter ligfietsen is het voordeel door een kleiner frontaal oppervlak. Wanneer je snelheid wil halen op een fiets is het frontaal oppervlak bepalend voor de afremming door luchtweerstand. Het is ook om die reden dat wielrenners sneller rijden door in de beugels op hun stuur te grijpen.
Voor het doorsnee rijden in het verkeer is het verschil in frontaal oppervlak eigenlijk niet de moeite om direct naar een ligfiets over te stappen.

Maar er is meer! De ontspannen houding: lekker relaxed in je zeteltje liggen hou je gewoon langer vol dan zo een hard koersfiets zadel. Ligfietsers doen vaak zeer grote afstanden zonder zadelpijn, nekpijn en andere ongemakken.

Maar de grote reden waarom ik een ligfiets boven een bukker (zo noemen ligfietsers al lachend conventionele fietsen - door de aangenomen houding) prefereer is toch eerder technisch. Als je je in ligfietsen verdiept kom je direct bij mensen terecht die zelf fietsen bouwen, die experimenteren met fietsonderdelen, bij mensen die theoretische benaderingen rond fietsen uitwerken enzovoort.
Het is vanuit dit gegeven dat ik ooit een cursus lassen startte, en dat ik nu als beginnersproject een Flevo Racer wil bouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten