vrijdag 6 september 2013

Een Flevo Racer: de details

De Flevobike is ook onder de hedendaagse ligfietsen een buitenbeentje. Sturen gebeurt door een scharnier onder het stoeltje welke het voorste framedeel en het achterste framedeel scharniert. Het stuur wordt dus niet gebruikt om te sturen maar enkel om je remmen te bedienen. Je stuurt dus met je voeten en pedalen. Daardoor heeft de Flevobike een enorme leercurve om mee te leren rijden, en dat is nu juist de fun van een Flevobike ;-)
Verder wordt de fiets aangedreven op het voorwiel. Groot voordeel is dat mits wat kunstgrepen met de remkabels de fiets ook deelbaar kan worden gemaakt wat transport makkelijker maakt.
De originele Flevobike is volledig geveerd, de Flevoracer die ik ga bouwen heeft enkel vering op het achterwiel. 

Het geheim in het sturen met de pedalen zit hem in de naloop. Op een fiets zal het voorwiel nooit perfect onder het stuur staan, het wiel komt fysisch gezien onder een hoek te staan. Je dwingt je voorwiel om te centreren door met je fiets te rijden.
De wetenschappelijke naam van deze hoek is de  "pivot angle", er kan een optimum gevonden worden door bepaling van het zwaartepunt. Op zijn website omschrijft Dirk Bonne dit zeer goed in zijn artikel "Self centering effect"

1 opmerking:

  1. Ik heb er pas een, dus leren, inderdaad heeft de flevo geen zelfcentrerend effect, dat is misschien jammer, maar daar voor wel mooie draaicircel. Mijn flevo komt bij rechtuit stuur ietsjes omhoog, beter was dat ie iets omlaag gaat, zoals de python, wat trouwens ook een mooie fiets is. Ik moet de trike nog leren beheersen maar volgens mij is zitje wat te smal, ik wiebel er teveel op. vrg kees

    BeantwoordenVerwijderen