vrijdag 20 september 2013

Bij het binnenkomen van de  mechanica afdeling merkte ik direct op dat er materiaal geleverd was:

Voor mijn project was enkel de 40x40 buis toegekomen. Omdat de meeste projecten beginnen met zaagwerk kregen we les over het gebruik van de zaagmachine.
 Ik kon dus meteen beginnen met het zagen van de buis op maat.
In eerste instantie was het even zoeken naar welke machine kan zagen met de kleinste tolerantie. Een fiets vereist namelijk een enorme preciezie. Na het verzagen van wat afval uit de container kon ik dan de buizen voor het frame op maat zagen:

Na de pauze was er eerst een herhaling over lassen met de halfautomaat, waarna ik de zaagwerken kon verder zetten. Tot slot alles ontbraamt met de zoetvijl, en voila het hoofdframe:

Sep was met de moto gekomen naar de les, voor zijn eindwerk zal hij allerlei veranderingen doen. Bij het naar de les rijden had hij echter minder geluk: een van de stuurhouders brak af... Toch een schoon machien:


1 opmerking:

  1. Mooi om de opstartfase van de frame-buizen hier terug te zien. In deze situatie kon u over een technische ruimte beschikken, in 1991 was dat bepaald anders achter in de schuur thuis. Dat ik nu hier terecht kwam, had van doen met het zoeken naar 'de juiste' diabolo. Zelf heb ik 2 Flevo Trike frames (kort + lang) die allebei nu met een versleten diabolo zitten.
    De eerste ligfiets in 1991 (ook een jaar aan gewerkt...) Sliedrecht gebouwd (waarbij ik o.a. hulp van Marnix Meier voor het lassen kreeg ( de jongen van toen kan daar niet genoeg voor geprezen zijn), had ik gedurende 50.000 km.
    De fabriek Flevo Trike (lang model) die ik daarna 1996-08 kocht, heeft er sinds 2016-08 meer dan 90.000 km op zitten; ik verwissel gemiddeld om de 3.000 km de banden en dat was toen voor de 30e keer!

    BeantwoordenVerwijderen